Kunst og håndverk – fag eller tverrfaglig felt?

  • Kjetil Sømoe Høgskolen Stord/Haugesund
Emneord (Nøkkelord): Kunst og håndverk, fagdiskurs, hovedområder, sløyd, tegning, kunstfag, mediefag, tekstil, forming, det hellige og det profane

Sammendrag

Opprettelsen av skolefaget forming, og senere kunst og håndverk, blir gjerne beskrevet som en sammenslåing av håndverksfagene sløyd, håndarbeid og tegning. I artikkelen bruker jeg faghistorien og ulike beskrivelser av kontroversen som har eksistert i forming/kunst og håndverk til å vise at kunst og håndverk best kan beskrives som et tverrfaglig felt snarere enn et fag i vitenskapsfaglig betydning. Gjennom to nasjonale spørreundersøkelser, Skolefags­undersøkelsen 2009 og Skolefagsundersøkelsen 2011, er lærernes fagpraksis og faglige prioriteringer i ungdomsskole og barneskole kartlagt. Funnene viser at faget praktiseres svært ulikt, og at særlig høyt utdannede lærere i ungdomsskolen er spesialiserte innen en eller flere tradisjoner og materialområder innenfor skolefaget kunst og håndverk. Artikkelen vil synliggjøre de ulike tradisjonene som inngår i skolefaget på et formelt nivå, og foreslår en viss grad av spesialisering innenfor fagområdet i lærerutdanningen. Spesialiserte fagmiljøer i lærerutdanningen foreslås for at utviklingen av innhold og metoder i grunnskolens praksis som kan inngå i det tverrfaglige feltet kunst og håndverk skal bli mer målrettet og kvalitetsorientert.


Publisert
2013-12-30
Hvordan referere
Sømoe, K. (2013). Kunst og håndverk – fag eller tverrfaglig felt?. Form Akademisk - Forskningstidsskrift for Design Og Designdidaktikk, 6(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.352
Seksjon
Artikler