http://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.59

Arkitekturundervisning og restaurasjonstenkning

Laila Belinda Fauske

Sammendrag

I perioden 2005-2007 publiserte redaksjonen i fagtids­skriftet FORM en artikkelserie om arkitektur og arkitekturundervisning. Publiseringen sammenfalt i tid med innføringen av Kunnskapsløftet hvor arkitektur fikk en styrket posisjon innenfor faget Kunst og håndverk. I denne artikkelen relateres artikkelserien i FORM til et kunst­historisk perspektiv på arkitektur. Videre argumenteres det for at serien kan knyttes opp mot et større skolepolitiske hele. Dette i form av en restaurasjons­tenkning hvor det å styrke faglig kunnskap, illustrert ved et tradisjonelt pensum der bruk av begrep som moral og disiplin står sentralt. Redaksjonen i FORM tillegges i denne artikkelen rollen som en aktør innenfor fagfeltet, som hadde mulighet til å øve innflytelse på fagets praksis etter ny læreplan.

Fulltekst:

PDF


Copyright (c) 2009 Laila Belinda Fauske

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.