Nordic Journal of Art and Research https://journals.hioa.no/index.php/information <p><em>Nordic Journal of Art and Research</em> (tidligere <em>Information — Nordic Journal of Art and Research</em>) er et tverrfaglig, fagfellevurdert tidsskrift for kunst og forskning. Tidsskriftets mål er å spre kunnskap og erfaring fra forskning og utviklingsprosjekter innen kunstnerisk praksis og refleksjon, kunstutdanning, kunst- og kulturteori og relaterte områder.</p> nb-NO <p id="copyrightNotice">Authors who publish with this journal agree to the following terms:</p> <ol type="a"> <li class="show">Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a <a href="https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a> that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.</li> <li class="show">Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.</li> <li class="show">Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li> </ol> jansk@oslomet.no (Jan Sverre Knudsen) jansk@oslomet.no (Jan Sverre Knudsen) on., 04 mars 2020 14:39:31 +0100 OJS 3.1.2.1 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Jeg håndhilser før jeg penetrerer https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/3783 <p>I dette essayet utforsker jeg hva kunstnerisk utviklingsarbeid kan bety for meg som romanforfatter og som skrivekunstner. Utgangspunktet er ungdomsromanen <em>Stillheten etterpå</em> (2018), og jeg er særlig opptatt av hvordan litterære personer blir til. I teksten henter jeg eksempler fra flere romaner jeg har skrevet, men bakteppet er ungdomsromanen. Jeg uttrykker skepsis til å skrive om egen (skjønnlitterær) skriving, men i løpet av arbeidet med dette essayet kommer jeg et stykke på vei. For eksempel gjør jeg rede for hvordan skifte av synsvinkel er en metode jeg har nytte av. Men noe forblir uforklarlig, og slik må det være.</p> Helene Uri Opphavsrett 2020 Helene Uri http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/3783 on., 04 mars 2020 00:00:00 +0100