Musikstunder i förskolepraktik: Samband mellan musikens mening, aktivitet och aktivitetsformer
Sammendrag
Title: Music events in Swedish preschool: Connections between the meaning of music, activity and forms ofactivity
Abstract: There has been, and still are a lot of music events in early childhood education settings. The way of looking at the meaning of music, content and form varies, partly over time, partly between researchers and between preschools. The aim of the article is to describe and analyze how music events appear. Over a period of five months music events in three Swedish preschools, with children between three and five years of age were observed. Result indicates that preschool teacher’s musicianship affects their way of looking at the meaning of music and their way of working with music in their preschool. Three main musical activities were identified singing, playing instruments and movement. The ways of working in the activities varies. Singing often has a character of reproducing, playing instrument has a character of investigating and that movement can be of reproductive as well as investigative character, depending on the context.
Opphavsrett 2012 Ylva Holmberg

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer med dette tidsskriftet må være enige i følgende vilkår:
a) Forfattere beholder opphavsrett, men gir tidsskriftet rett til første publikasjon med arbeidet, samtidig som artikkelen er lisensiert under en Creative Commons Attribution-lisens som tillater andre å dele arbeidet med en anerkjennelse og referanse til forfatterskap og første publikasjon i dette tidsskriftet.
b) Forfattere må ikke inngå separate, ytterligere kontraktsmessige ordninger for eksklusiv distribusjon av artikkelens publiserte versjon av arbeidet (for eksempel legge det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en fagbok), uten referanse en anerkjennelse av hvor artikkelen først ble publisert. Dette gjelder for eksempel artikler som publiseres i Nordisk Barnehageforskning og som senere blir del av et doktorgradsarbeid. Da er det viktig å ha tydelige referanser til hvor og når artikkelen er publisert første gang.
c). Forfattere kan ikke legge inn sine arbeid på nettet eller publisere dem i en doktoravhandling (for eksempel i institusjonelle arkiv eller på en hjemmeside) før eller under innsendings- og fagfellevurderingsprosessen, da dette kan skape uorden i referansesystemet til artikkelen.